Hulp bij de belasting
Herken je dit? Je denkt dat alles goed geregeld is. Voor enkele tientjes heeft een belastingmannetje ervoor gezorgd dat je geld terug hebt gekregen van de belasting. Je ontvangt toeslagen voor de ziektekostenverzekering, huur of voor de kinderen, bijstand, een uitkering als arbeidsongeschikte of werkzoekende. Je bent met passen en meten net in staat om maandelijks rond te komen. En dan valt op een kwade dag ineens een brief van de belastingdienst, de uitkeringsinstantie of de gemeente Amsterdam in de bus. Al na de eerste regels slaat de schrik je om het hart.
In de brief lees je dat de betrokken instantie van mening is dat je onterecht de toeslagen, een teruggave of jouw uitkering hebt ontvangen. Je krijgt een paar weken de tijd om het te veel ontvangen geld terug te betalen of in bezwaar te gaan tegen de beslissing en aan te tonen waarom je wel recht op de bedragen hebt. Helaas heb je het geld allang uitgegeven, staat er te weinig op je bankrekening en is je inkomen onvoldoende om aan de terugbetalingsverplichtingen te voldoen. Bovendien vind je bezwaar maken nogal ingewikkeld en heb je geen idee hoe je alsnog bewijs kan leveren.
Bij de belastingdienst duurt het lang voordat je iemand aan de telefoon krijgt. Na diverse pogingen blijkt dat je bonnetjes moet laten zien van aftrekposten die zijn opgegeven door degene die jouw aangifte heeft verzorgd. Maar die zijn in werkelijkheid nooit gedaan. De gemeente vraagt om een grote hoeveelheid informatie over je bijverdiensten, banksaldo, vermogen en nog veel meer. Je weet van gekkigheid niet waar je al die gegevens vandaan moet halen. Het juridisch loket verwijst je door naar een advocaat, maar de eigen bijdrage die gevraagd wordt voor deze vorm van juridische hulp kan je nooit betalen.
Dan is het fijn om te weten dat je altijd terecht kan bij de Sociaal Raadslieden van PuurZuid. Jeroen is een van hen. Al meer dan 15 jaar helpt hij je gratis, snel en deskundig met ieder juridisch en financieel probleem. “Met mijn 9 collega’s verdiepen wij ons inhoudelijk in de zaak, gaan samen met de buurtbewoner op zoek naar oorzaken en oplossingen of brengen hen in contact met deskundigen die verder kunnen helpen. Met onze sociaal juridische achtergrond hebben we samen meer dan 150 jaren aan werkervaring. Wij kennen de instanties en weten soms zaken voor elkaar te krijgen die als individuele burger veel moeilijker te realiseren zijn.”
Door Ed Snijders